Skip to main content

Eixamplem identitats - Escola Entença

Autoria

Ajuntament de Barcelona. Districte de l'Eixample

Comparteix-ho

Eixamplem identitats

Autoria

Ajuntament de Barcelona. Districte de l'Eixample

Comparteix-ho

La Coeducació a Catalunya Pràctiques de referència i reptes

Descripció

Aquests documents son el resultat del projecte de recerca “La Coeducació a Catalunya. Pràctiques de referència i reptes”, un encàrrec per part de l'ONG Intered i la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere (PUCVG), desenvolupat durant el curs 2020-2021 de forma col·laborativa entre l’associació EduAlter i el Grup d’Educació i Gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquesta recerca té per objectius

  • (i) visibilitzar pràctiques de referència en matèria de coeducació en centres d’educació secundària d’arreu de Catalunya des d’un enfocament d’Educació per a la Justícia Global, així com
  • (ii) fer incidència en les polítiques públiques a partir de generar una anàlisi crítica entorn la normativa que funciona com a marc legislatiu d’aquestes pràctiques en el context català

Podeu trobar els enllaços als informes i altres materials audiovisuals aquí

 

Us convidem a llegir els resultats de l'investigació en els documents adjunts :

1. La Coeducació a Catalunya, pràctiques i reptes:  INFORME DE RECERCA

2. Catàleg d'Experiències La Coeducació a Catalunya, pràctiques de referència i reptes

3. Anàlisi del Marc Legislatiu i Polítiques públiques en matèria de coeducació

4. Col·lecció d'assajos audiovisuals elaborats per les alumnes

 

Imatge

Autoria

Edualter

Comparteix-ho

L'Escletxa: Les veus silenciades del lesbofeminisme

Autoria

Teixim Xarxes

Comparteix-ho

Projecte Integral de Coeducació (PIC) – experiència escoles Palau-solità i Plegamans

Autoria

Cúrcuma

Comparteix-ho

CONTRA LA LGTBIFÒBIA. Recursos per treballar la lgtbifòbia i l’assetjament homofòbic a les aules

Descripció

Recursos dirigits a la comunitat educativa i la ciutadanía en general per a la prevenció de la LGTBIfòbia i l’assetjament homofòbic i la promoció de l’equitat i el respecte a la diversitat de gènere, sexual i afectiva. El recull es va realitzar en el marc del projecte Eixamplem diversitats, que vam realitzar a diverses escoles del Districte de l’Eixample.

Guia Contra el Bullying Homofóbico. Herramientas para el profesorado de l’associació Acción Diversa LGTBH. Aquest manual dóna eines per al professorat per treballar de forma coordinada amb centres educatius, col·lectius i famílies lgtb.

Identitat, gènere i adolescència. Proposta coeducativa per a la prevenció de la discriminació sexista i homofòbica de l’Institut Català de les Dones (ICD). Aquest treball de recerca ofereix reflexions per al professorat i unitats didàctiques per a l’alumnat d’ESO per tal d’educar en el respecte i la igualtat entre les persones i així construir una societat amb una ciutadania lliure, que gaudeixi de la diversitat i que resolgui qualsevol tipus de conflicte sense necessitat de recórrer a la violència.

La presència lgtbi en l’àmbit educatiu. Eines per a la informació, la reflexió i la formació. Aquesta guia, elaborada pel Departament d’Acció social i ciutadania de la Generalitat de Catalunya, abarca tota la relació entre educació i LGTBI. Pot servir per aprofundir en els temes de coeducació, assetjament i treball amb professorat i famílies (apartats 3-4 i 6-7 i 9). També hi trobareu un recull de bibliografia de cadascun dels temes que tracta al llarg de l’informe.

Diversidad sexual en las aulas. Evitar el bullying o acoso homofóbico. Fundación Triángulo realitza aquesta guia que analitza els diversos tipus d’homofòbia i les diverses formes de manifestar-se a les aules i les conseqüències que genera. Explica què és l’assetjament i proposa estratègies per abordar-lo.

Abrazar la diversidad. Propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Esta publicación, editada por el Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades quiere contribuir, partiendo de la evidencia, al conocimiento de este tipo de acoso en el ámbito escolar atendiendo a su especificidad y a los agentes que intervienen para, seguidamente, pasar a destacar experiencias concretas que han tenido un impacto positivo y que pueden ser tomadas como modelos de referencia para una adecuada gestión de la diversidad afectivo sexual en la escuela.

Protocol de prevenció, detecció i intervenció enfront l’assetjament escolar a persones LGBTI.  En aquest web trobareu diversos recursos elaborats per la Generalitat, unitats didàctiques de prevenció, recursos per treballar amb alumnat que ja ha patit assetjament i amb els grups que l’han exercit, entre d’altres. Enllacem alguns:

 

Guia TRANS. La Fundació Enllaç va elaborar aquesta guia informativa sobre la transsexualitat. Un instrument que pretén fomentar entre les persones trans una altra forma de mirar-nos, d’entendre’ns i d’estimar-nos allunyada d’allò que diuen els discursos habituals. Pretenem que aquest medi serveixi per facilitar-nos les coses, apropar-nos al coneixement dels nostres drets i treballar des d’aquí l’empoderament i l’autonomia de la comunitat transsexual.

Stop homofobia: la figura del referente. Article realitzat per dues integrants del projecte Institut Diversitas orientat a conèixer l’impacte de la participació de referents adults del col·lectiu lgtbi com metodologia d’intervenció en campanyes de sensibilització contra la homofòbia entre adolescents en el context escolar. Analitza críticament la campanya Stop Homofobia, realitzada l’any 2015 a quasi tots els centres escolars de secundària de Sant Boi de Llobregat.

 

Llista de vídeos i fragments audiovisuals per treballar a l’aula que hem fet des de Trama. Els vídeos 1-18 són molt recomanables, la majoria poden servir com introducció, i alguns, per aprofundir. 

  • Video sobre diversitat sexual (nº3)
  • Conferència a càrrec de Miquel Missé (nº 8), dins el cicle 'La revolució dels gèneres. La construcció d'estereotips en la ficció.'
  • Vídeos d’InfoK (Super3), un sobre transsexualitat (nº9) i un sobre bullying (nº13) que ens poden servir per veure com parlar d’aquests temes amb la canalla. 
  • Programa de Gent Normal sobre bullying (nº12), on s’explica el cas de l’Alan, noi transexual que es va suicidar a Barcelona a causa de l’assetjament (minuts 15:11-21:25 del vídeo)
  • Intervencions sobre cultura trans (nº17-18), Pol Galofre sobre cinema i la de l’Ian Bermúdez sobre literatura. 

A partir del vídeo 19, trobareu material complementari: trailers de pel·lícules sobre la temàtica, curtmetratges i fragments de sèries de televisió, una entrevista a l’activista trans Miquel Missé i alguns documentals (“Mi aventura intersexual” recomanable per entrar en la qüestió intersexual).

 

Llibre La cultura de la homofobia y cómo acabar con ella. Ramón Martínez. Editorial Egales. ¿Qué es realmente la homofobia? ¿Cuál es su origen? ¿Quiénes son sus culpables? Años después del Matrimonio Igualitario, cuando podría parecer que hemos alcanzado la igualdad para lesbianas, gais, bisexuales y transexuales, nos siguen llegando noticias de agresiones. Las reformas legales son imprescindibles, pero no suficientes para cambiar todo un contexto cultural que sigue privilegiando una sexualidad sobre el resto. Para erradicar la violencia necesitamos reflexionar profundamente sobre ella. Solo así será posible responder a la pregunta clave: ¿qué podemos hacer para acabar con la homofobia?

En aquest enllaç podeu llegir una entrevista amb l’autor.

 

Llibre “Bifobia: Etnografía de la bisexualidad en el activismo LGTB”, Editorial Egales. La bisexualidad es con toda seguridad la «sigla» más invisibilizada dentro de los colectivos y movimientos LGTB —lesbianas, gais, trans y bisexuales—, aun siendo probablemente la mayoría cuantitativa. El hecho de que su existencia misma sea objeto de debate es la prueba más palpable de que a las diferentes organizaciones activistas les queda trabajo por hacer en este sentido. Esta invisibilidad, junto a otras formas de violencia física o simbólica, es estudiada y combatida bajo un nombre: bifobia, discriminación o bifobia hacia las personas bisexuales.

 

Altres enllaços d’interès:

- Guia pràctica sobre la llei 11/2014 per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.

- LLEI 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia

 

______

Pots descarregar i compartir un document pdf amb aquests recursos  a continuació

Imatge

Autoria

Trama

Comparteix-ho

Guia "Jo no vull ser princesa"

Descripció

Aquesta és una guia breu per a noies que volen ser lliures i on es poden trobar algunes reflexions i consells per viure la sexualitat i l’afectivitat de manera lliure i enriquidora.

Dóna eines i recomanacions per tal que les persones joves puguin començar a reflexionar sobre el sistema i els rols de gènere.

En aquest enllaç podeu veure la publicació en línia o descarregar-vos la versió en pdf.

Imatge

Autoria

Consell de Joventut de Barcelona

Comparteix-ho

Recursos per treballar els rols i estereotips de gènere, la pressió estètica, la diversitat sexual i afectiva i les violències de gènere.

Descripció

Recull de recursos per treballar els rols i estereotips de gènere, la pressió estètica, la diversitat sexual i afectiva i les violències de gènere de formats diversos (audiovisuals, guies, webs de referència, blogs i xarxes socials virtuals entre d'altres), dirigit especialment a adolescents i joves.

Imatge

Autoria

Trama

Comparteix-ho

Monogràfic: Com abordar la sexualitat infantil als esplais i agrupaments

Descripció

Monogràfic: Com abordar la sexualitat infantil als esplais i agrupaments

Descripció
Formador: Lluís Escala
Públic: monitoratge d’esplais i caps d’agrupaments
Durada: 12h
Preu: 80€ /preu claustre de l'Escola Lliure del Sol: 55€

Proposta Continguts:
• Conceptualitzar què és la sexualitat i perquè tots els humans des que naixem tenim sexualitat.
• Un breu repàs del desenvolupament psicosexual i la importància que pren la sexualitat en la personalitat.
• Com parlar amb infants de sexualitat i disseny d'activitats relacionades amb aquesta.
• Com actuar en cas d'agressions sexuals i d'abusos sexuals.

Condicions
Tenir més de 16 anys a l’inici del curs.

Els monogràfics i càpsules donen dret a ser utilitzats com a convalidació en altres formacions, sempre que s’hagi obtingut el certificat d’aprofitament. Per a més informació consulteu a l’escola.

Imatge

Autoria

Escola Lliure el Sol

Comparteix-ho

Jocs i joguines no sexistes

Descripció

Els jocs i les joguines ajuden als infants a imaginar el seu futur i a construir les seves expectatives i valors. És per això que cal prestar atenció a quins valors transmeten per treballar per una societat lliure de sexisme.

 

Guies

- Dossier sobre jocs i joguines no sexistes. En aquesta guia realitzada per la cooperativa Fil a l'Agulla, trobareu botigues de jocs i joguines o llibreries i marques que fomenten un oci infantil diferent, on s'incentiva la creativitat, la diversitat i l'equitat.

- Per què comprar joguines no sexistes? Per què coeducar? L'Ajuntament de Barberà del Vallès, l'Instituto Andaluz de la Mujer i la cooperativa CoeducAcció van dissenyar la guia que ens parla sobre la importància de les joguines o el biaix de gènere en la publicitat i dóna recursos a les famílies per no comprar sexisme.

 

Articles

- A l'article "5 reflexions per triar joguines no sexistes ni violentes", realitzat per Fundació catalana de l'Esplai, podeu trobar reflexions que ens ajuden a analitzar i escollir joguines no sexistes i no violentes.

- A "Els nadons i les joguines no tenen gènere", de Som Esplai, podeu trobar una reflexió sobre el paper del joc en l'educació dels infants i la importància d'escollir joguines no sexistes. 

- A l'article "Les joguines no tenen sexe, o sí?", de la cooperativa Hora Lliure, ens parlen de les estratègies que elles utilitzen per fomentar un joc i joguines no sexistes i analitzen els catàlegs infantils per visibilitzar el sexisme i els rols i estereotips de gènere i ajudar-nos a detectar-los.

- A l'article "Jugar ens fa lliures: idees de joguines no sexistes", d'EduXarxa, es reflexiona sobre la dificultat de trencar amb el sexisme en jocs i joguines i ens proposen joguines per aprendre a cuidar el nostre entorn natural, a cooperar o a fer procediments científics.

 

Campanyes de sensibilització

- Campanya #TrenquemEstereotips, realitzada per l'Institut Català de les Dones. En el web us hi trobareu un recull bibliogràfic, un recull temàtic i els cartells de la campanya per descarregar i/o demanar.

- Campanya Juguem en igualtat, realitzada per L'Hora Lliure, on ens expliquen detalladament les implicacions dels jocs i les joguines en el creixement dels infants i desgranen els valors que es deprenen de les nostres joguines i jocs actuals.

- Des de l'AFA de l'Escola Fructuós i Gelabert van fer dues campanyes sobre joguines no sexistes. "Amb les joguines no s'hi juga", del 2018, és una divertida manera de mostrar el sexisme i els rols i estereotips de gènere a partir de vídeos que humanitzen les joguines i les doten de caràcter i personalitat. "Quan et diguin que és de nenes, fuig, fuig fuig!", de l'any 2019, utilitza la cultura popular (les nadales) i la repensa en clau de gènere, denunciant el sexisme i fomentant la llibertat d'ecollir.

- Campanya "Els regals no són sexistes", dissenyada per l'Observatori de les dones, on donen eines pe treballar la igualtat una vegada ja tenim les joguines. Podem fomentar valors no sexistes amb qualsevol joguina? Què hem de fer si li han regalat una princesa a la nostra filla? Com podem fomentar una cultura de la pau si al nostre fill li han regalat joguines bel·ligerants?

- Campanya "Adam. La joguina que no existeix", feta per Abacus Cooperativa, vol sensibilitzar a les persones que adquireixen joguines, contes o jocs, del biaix de gènere que molt sovint condiciona l'elecció d'aquests.

 

Materials audiovisuals

- Spot d'Audi. Una nina es decideix a deixar la seva secció de "nenes" i conduir un cotxe.

- Anunci de l'empresa GoldieBlox que qüestiona els valors que s'ensenya a les nenes, mostrant com determinades tipologies de nines generen violència i limiten les potencialitats de les nenes.

- Anunci de l'empresa GoldieBlox que busca empoderar a les nenes en l'àmbit de la ciència i la tecnologia fomentant la creativitat a partir de les seves joguines.  

- Diferents vídeos del canal de youtube de la nina Lammily, una nina que busca trencar estereotips de gènere i mostrar la diversitat ètnica, corporal, de capacitats i aspiracions de les nenes.

 

 

Imatge

Autoria

Teixim Xarxes

Comparteix-ho