Eixamplem identitats - Escola Entença
ESCOLA ENTENÇA
Es programen dues sessions per cada grup-classe de 5è (3 grups-classe), en total es duen a terme 6 sessions per a l'alumnat. A partir de les sessions de sensibilització i creació col·lectiva, el centre continua la tasca de creació amb l’alumnat de 5è i l’amplia a la resta de la comunitat educativa.
Tastet artístic infantil: Visibles!
Els tastets artístics a infantil tenen com a objectiu fer visible les dones artistes contemporànies per tal que els infants les puguin prendre com a referents.
S’ha fet una proposta que es diu “Visibles” i que està inspirada en l’artista afrocatalana Montserrat Anguiano. Els infants d’I4 i I5 han fet una proposta corporal jugant com si fossin pinzells amb papers de seda i d’aquesta manera han pogut veure com ocupen el seu espai personal. Després, han passat de l’expressió corporal a l'expressió plàstica inspirant-se en l’obra de l’artista. A més, han relacionat aquesta vivència corporal sobre els límits del nostre cos amb el conte: El Monstre Petit diu No!
Itinerari artístic
Els itineraris artístics del primer cicle tenen com a objectiu visibilitzar a dones referents de la nostra història, en aquest cas l’artista mexicana Frida Kahlo. Els infants de 1r i de 2n de primària han creat flors amb diferents tècniques inspirant-se en l’obra de Frida Kahlo. Per fer-ho, primer han conegut la vida i obra de l’artista i, després, han creat les flors utilitzant diferents tècniques: mosaic amb gomets i retoladors negres, papers i teles, pintura i esponges o ceres de colors.
Artivisme feminista
Als nivells de 3r i 4t de primària han fet un taller artístic anomenat Artivisme feminista. Aquest taller se centra en l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 5, que fa referència a la Igualtat de Gènere, on s’afirma que l’apoderament de les dones i la promoció de la igualtat de gènere és crucial per accelerar el desenvolupament sostenible en el món.
Així doncs, en aquest itinerari artístic, han treballat la visibilitat d’algunes dones artistes, a partir de la creació dels seus retrats o amb l’elaboració de fanzins que expliquen les seves vides. L’objectiu d’aquestes creacions artístiques ha estat contribuir per ajudar a combatre la situació de desigualtat i discriminació envers les dones.
CòmicArt
Al tercer cicle, s’ha iniciat el projecte reflexionant amb els infants sobre quines violències de gènere són més visibles i quines estan més amagades. A partir d’aquí, es van detectar situacions concretes de la nostra vida quotidiana, que els haguessin passat o haguessin vist.
Una vegada es van tenir les situacions detectades, en els moments de propostes lingüístiques, es van elaborar històries i diàlegs vinculades a aquestes situacions. Després, en els moments d’itineraris artístics, es va donar forma a aquestes històries vinculant-hi imatges i creant uns còmics en petit grup per tal de visibilitzar i assenyalar aquestes situacions.