Skip to main content

La Coeducació a Catalunya Pràctiques de referència i reptes

Descripció

Aquests documents son el resultat del projecte de recerca “La Coeducació a Catalunya. Pràctiques de referència i reptes”, un encàrrec per part de l'ONG Intered i la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere (PUCVG), desenvolupat durant el curs 2020-2021 de forma col·laborativa entre l’associació EduAlter i el Grup d’Educació i Gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquesta recerca té per objectius

  • (i) visibilitzar pràctiques de referència en matèria de coeducació en centres d’educació secundària d’arreu de Catalunya des d’un enfocament d’Educació per a la Justícia Global, així com
  • (ii) fer incidència en les polítiques públiques a partir de generar una anàlisi crítica entorn la normativa que funciona com a marc legislatiu d’aquestes pràctiques en el context català

Podeu trobar els enllaços als informes i altres materials audiovisuals aquí

 

Us convidem a llegir els resultats de l'investigació en els documents adjunts :

1. La Coeducació a Catalunya, pràctiques i reptes:  INFORME DE RECERCA

2. Catàleg d'Experiències La Coeducació a Catalunya, pràctiques de referència i reptes

3. Anàlisi del Marc Legislatiu i Polítiques públiques en matèria de coeducació

4. Col·lecció d'assajos audiovisuals elaborats per les alumnes

 

Imatge

Autoria

Edualter

Comparteix-ho

Artista o Musa. Entrevistes a creadores

Autoria

Artista o Musa

Comparteix-ho

Projecte Integral de Coeducació (PIC) – experiència escoles Palau-solità i Plegamans

Autoria

Cúrcuma

Comparteix-ho

Guia "La coeducació i la gestió de la diversitat a les aules"

Descripció

‘La coeducació i la gestió de la diversitat a les aules’ és una guia adreçada a professorat de primària i secundària que hem elaborat amb Educació sense fronteres i amb el suport de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), amb l’objectiu d’aproximar les professionals de l’educació a comprendre més les dinàmiques de discriminació, en general, i, amb especial atenció, la discriminació derivada del sistema sexe-gènere.

Al mateix temps, volem proposar-vos algunes eines i reflexions útils per facilitar i convertir moments de dany potencial en oportunitats per créixer i construir comunitats profundament democràtiques.

Als últims capítols de la guia, també trobareu accions concretes per educar amb perspectiva de gènere.

La nostra actitud de benvinguda a la diversitat, una mirada respectuosa cap a la infància i la gent jove, a la vegada que gestos i polítiques concretes de coeducació dins del centre escolar, ens sembla la fórmula clau per transformar l’escola de manera que respongui als reptes que té de cara.

Esperem que l’aprofiteu! Us la podeu descarregar i també podeu escriure’ns a sara@filalagulla.org si en voleu un exemplar per al vostre centre o si teniu qualsevol consulta sobre la guia o la nostra activitat als centres educatius per implantar coeducació efectiva i integral -més enllà de tenir nens i nenes junts a l’aula!-.

 

Imatge

Autoria

Fil a l'Agulla

Comparteix-ho

CONTRA LA LGTBIFÒBIA. Recursos per treballar la lgtbifòbia i l’assetjament homofòbic a les aules

Descripció

Recursos dirigits a la comunitat educativa i la ciutadanía en general per a la prevenció de la LGTBIfòbia i l’assetjament homofòbic i la promoció de l’equitat i el respecte a la diversitat de gènere, sexual i afectiva. El recull es va realitzar en el marc del projecte Eixamplem diversitats, que vam realitzar a diverses escoles del Districte de l’Eixample.

Guia Contra el Bullying Homofóbico. Herramientas para el profesorado de l’associació Acción Diversa LGTBH. Aquest manual dóna eines per al professorat per treballar de forma coordinada amb centres educatius, col·lectius i famílies lgtb.

Identitat, gènere i adolescència. Proposta coeducativa per a la prevenció de la discriminació sexista i homofòbica de l’Institut Català de les Dones (ICD). Aquest treball de recerca ofereix reflexions per al professorat i unitats didàctiques per a l’alumnat d’ESO per tal d’educar en el respecte i la igualtat entre les persones i així construir una societat amb una ciutadania lliure, que gaudeixi de la diversitat i que resolgui qualsevol tipus de conflicte sense necessitat de recórrer a la violència.

La presència lgtbi en l’àmbit educatiu. Eines per a la informació, la reflexió i la formació. Aquesta guia, elaborada pel Departament d’Acció social i ciutadania de la Generalitat de Catalunya, abarca tota la relació entre educació i LGTBI. Pot servir per aprofundir en els temes de coeducació, assetjament i treball amb professorat i famílies (apartats 3-4 i 6-7 i 9). També hi trobareu un recull de bibliografia de cadascun dels temes que tracta al llarg de l’informe.

Diversidad sexual en las aulas. Evitar el bullying o acoso homofóbico. Fundación Triángulo realitza aquesta guia que analitza els diversos tipus d’homofòbia i les diverses formes de manifestar-se a les aules i les conseqüències que genera. Explica què és l’assetjament i proposa estratègies per abordar-lo.

Abrazar la diversidad. Propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Esta publicación, editada por el Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades quiere contribuir, partiendo de la evidencia, al conocimiento de este tipo de acoso en el ámbito escolar atendiendo a su especificidad y a los agentes que intervienen para, seguidamente, pasar a destacar experiencias concretas que han tenido un impacto positivo y que pueden ser tomadas como modelos de referencia para una adecuada gestión de la diversidad afectivo sexual en la escuela.

Protocol de prevenció, detecció i intervenció enfront l’assetjament escolar a persones LGBTI.  En aquest web trobareu diversos recursos elaborats per la Generalitat, unitats didàctiques de prevenció, recursos per treballar amb alumnat que ja ha patit assetjament i amb els grups que l’han exercit, entre d’altres. Enllacem alguns:

 

Guia TRANS. La Fundació Enllaç va elaborar aquesta guia informativa sobre la transsexualitat. Un instrument que pretén fomentar entre les persones trans una altra forma de mirar-nos, d’entendre’ns i d’estimar-nos allunyada d’allò que diuen els discursos habituals. Pretenem que aquest medi serveixi per facilitar-nos les coses, apropar-nos al coneixement dels nostres drets i treballar des d’aquí l’empoderament i l’autonomia de la comunitat transsexual.

Stop homofobia: la figura del referente. Article realitzat per dues integrants del projecte Institut Diversitas orientat a conèixer l’impacte de la participació de referents adults del col·lectiu lgtbi com metodologia d’intervenció en campanyes de sensibilització contra la homofòbia entre adolescents en el context escolar. Analitza críticament la campanya Stop Homofobia, realitzada l’any 2015 a quasi tots els centres escolars de secundària de Sant Boi de Llobregat.

 

Llista de vídeos i fragments audiovisuals per treballar a l’aula que hem fet des de Trama. Els vídeos 1-18 són molt recomanables, la majoria poden servir com introducció, i alguns, per aprofundir. 

  • Video sobre diversitat sexual (nº3)
  • Conferència a càrrec de Miquel Missé (nº 8), dins el cicle 'La revolució dels gèneres. La construcció d'estereotips en la ficció.'
  • Vídeos d’InfoK (Super3), un sobre transsexualitat (nº9) i un sobre bullying (nº13) que ens poden servir per veure com parlar d’aquests temes amb la canalla. 
  • Programa de Gent Normal sobre bullying (nº12), on s’explica el cas de l’Alan, noi transexual que es va suicidar a Barcelona a causa de l’assetjament (minuts 15:11-21:25 del vídeo)
  • Intervencions sobre cultura trans (nº17-18), Pol Galofre sobre cinema i la de l’Ian Bermúdez sobre literatura. 

A partir del vídeo 19, trobareu material complementari: trailers de pel·lícules sobre la temàtica, curtmetratges i fragments de sèries de televisió, una entrevista a l’activista trans Miquel Missé i alguns documentals (“Mi aventura intersexual” recomanable per entrar en la qüestió intersexual).

 

Llibre La cultura de la homofobia y cómo acabar con ella. Ramón Martínez. Editorial Egales. ¿Qué es realmente la homofobia? ¿Cuál es su origen? ¿Quiénes son sus culpables? Años después del Matrimonio Igualitario, cuando podría parecer que hemos alcanzado la igualdad para lesbianas, gais, bisexuales y transexuales, nos siguen llegando noticias de agresiones. Las reformas legales son imprescindibles, pero no suficientes para cambiar todo un contexto cultural que sigue privilegiando una sexualidad sobre el resto. Para erradicar la violencia necesitamos reflexionar profundamente sobre ella. Solo así será posible responder a la pregunta clave: ¿qué podemos hacer para acabar con la homofobia?

En aquest enllaç podeu llegir una entrevista amb l’autor.

 

Llibre “Bifobia: Etnografía de la bisexualidad en el activismo LGTB”, Editorial Egales. La bisexualidad es con toda seguridad la «sigla» más invisibilizada dentro de los colectivos y movimientos LGTB —lesbianas, gais, trans y bisexuales—, aun siendo probablemente la mayoría cuantitativa. El hecho de que su existencia misma sea objeto de debate es la prueba más palpable de que a las diferentes organizaciones activistas les queda trabajo por hacer en este sentido. Esta invisibilidad, junto a otras formas de violencia física o simbólica, es estudiada y combatida bajo un nombre: bifobia, discriminación o bifobia hacia las personas bisexuales.

 

Altres enllaços d’interès:

- Guia pràctica sobre la llei 11/2014 per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.

- LLEI 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia

 

______

Pots descarregar i compartir un document pdf amb aquests recursos  a continuació

Imatge

Autoria

Trama

Comparteix-ho

SOM MARIMACHOS: Visibilitzem l'esport sense prejudicis

Autoria

Associació Esportiva Ciutat Vella

Comparteix-ho

MediaSport Jove: Promocionem i visibilitzem l’esport femení sense prejudicis

Descripció

Seguint amb el nostre marc d’actuació i amb una de les línies d’actuació principals en les que treballem des de l’Associació Esportiva Ciutat Vella com és la Perspectiva de Gènere en l’activitat física i l’esport, el curs 2018/1019 vam iniciar un nou projecte: MediaSport Jove: Promocionem i visibilitzem l’esport femení sense prejudicis. Aquest es suma a altres projectes que ja gestiona i organitza l’entitat sobre la promoció de l’esport femení sense estereotips, contribuint així en el creixement social i cultural del districte.

Vista l’escassa repercussió mediàtica que presenta el col·lectiu femení en l’actualitat esportiva als mitjans de comunicació, aquest projecte, de caràcter comunitari, implica noies i joves voluntàries d’entre 13 i 18 anys dels instituts del Districte de Ciutat Vella en la participació i organització d’un grup de creació i difusió de contingut media, focalitzat en la situació actual de la dona en l’àmbit esportiu, concretament l’esport base femení al districte de Ciutat Vella.

L’objectiu final d’aquest projecte és que el grup de nenes i joves acabin esdevenint un equip de treball autònom que formarà part de l’entitat i que aquestes puguin treballar amb col·laboració amb altres entitats tant de la ciutat de Barcelona com estatals i/o internacionals, seguint així teixint xarxa amb noves entitats.

Més informació i inscripcions a: https://www.aeciutatvella.cat/mediasport-jove/

Imatge

Autoria

Associació Esportiva Ciutat Vella

Comparteix-ho

Dones de blanc

Descripció

Les Dones de Blanc són un grup d'expressió corporal creat amb l'objectiu d'aprofundir en la consciència corporal i acompanyar en determinats moments la lluita que porta a terme la Plataforma Unitària Contra les Violències de Gènere.

En aquest enllaç podeu trobar més informació del grup i de les diferents accions que han dut a terme.

Imatge

Autoria

Plataforma unitària contra les violències de gènere

Comparteix-ho